Home » my fight » Un pacient. Doua sisteme de sanatate diferite

Un pacient. Doua sisteme de sanatate diferite

Cand am venit anul trecut la Paris pentru tratament, iar infirmiera m-a condus la sectia de hematologie, aproape mi-a venit sa plang cand mi-am vazut camera. Si nu am vrut sa plang pentru ca aveam o camera doar a mea, cu sterilizator de aer si baie proprie, ci pentru ca aveam in minte conditiile din spitalul din Romania de la care veneam.

Daca tot suntem in plina campanie electorala, sa va povestesc putin despre diferentele dintre sistemul de sanatate francez si sistemul de sanatate al tarii noastre, din perspectiva unei paciente care a trecut si le-a incercat pe amandoua.

Spitalul de hematologie din Cluj isi are sediul intr-un vechi conac boieresc. La fel si spitalul St Antoine, ba chiar mai vechi. Diferenta o face interiorul, care e proaspat renovat la Paris si vechi in cealalta parte.
Cand am ajuns in salon, la Cluj, a trebuit sa il impart cu inca 3 persoane, lucru care nu m-a deranjat pana am aflat de la medicii care ma tratau ca de fapt, un pacient cu leucemie aflat in perioada de aplazie trebuie sa stea intr-un salon dotat cu sterilizator de aer, sa foloseasca o baie doar a lui si sa nu se afle in contact cu nicio persoana, in special bolnava, pe cand o alta pacienta avea si hepatita, iar alta bronsita. (ca sa nu ne mai gandim la vizitatorii celorlalti 3 pacienti). La St Antoine nu doar ca am beneficiat de toate conditiile, ba mai mult, in salon aveam chiar si bicicleta medicinala deoarece e important ca bolnavul sa isi foloseasca muschii, avand in vedere ca sta toata ziua in pat.
In mod normal, la spitalele de hematologie, vizitatorii sunt obligati sa poarte masca, botosei si halat si sa se dezinfecteze inainte de a intra in orice salon (vizitatorii mei, voi stiti), pentru a tine la distanta pe cat posibil microbii. Desigur, la Cluj halate nu erau, mascute nici atat, iar botoseii se terminau in prima ora a vizitelor. Iar cand cei responsabili erau luati la intrebari, spuneau ca nu au fonduri. Asa ca, pentru binele propriei sale fiice, mama se ducea la farmacie si cumpara aproape zilnic cele enumerate mai sus. Are rost sa spun ca la St Antoine erau de toate, totdeauna? Si nimeni nu a trebuit sa fuga la farmacie sa cumpere medicamente ce nu se gaseau in spital?
Ar avea rost sa scriu pe larg despre diferentele dintre mancare? Cum la Cluj nici nu puteam sa miros mancarea de spital, dar la Paris o mancam de fiecare data? Sau de banii strecurati asistentelor si medicilor, in tara, pe cand aici de-abia ii convingeam sa ia o ciocolata?
Si cand ma gandesc ca medicii sunt buni atat aici, cat si in Romania, dar viata mea nu a fost salvata in Romania. Acolo mi s-a spus ca nici de transplant nu am nevoie.
Sa nu credeti ca vreau sa scot in evidenta cat de roz e viata parisiana, ci eu, un fost pacient, care a vazut partile bune si partile rele atat aici, cat si acolo, ma intreb acum in plina campanie electorala…care candidat imi promite mie ca viitorul pacientilor de la spitalul de hematologie din Cluj va fi macar putin mai bun decat cum parea viitorul meu acolo?
Deci, sanatate domnilor prezidentiabili! De fapt, cu banii vostri va puteti trata oriunde. Dar noi care va dam votul?

One thought on “Un pacient. Doua sisteme de sanatate diferite

Leave a Reply

